Juni 2024

Jezael melgoza al Y6 Opdw RQ unsplash
Patriotisme er bra i et supporter-perspektiv. Støtte og lojalitet til lokale utøvere eller lag er med på å bygge fellesskaps- og tilknytningsfølelse. Investeringspatriotisme derimot, tendensen til å overinvestere i det kjente og kjære på bekostning av gode alternativer utenlands, leder fort til flere innslupne mål og færre 3-poengere. Fenomenet, også kalt «Home Country Bias», diskuteres i denne rapporten. Ellers om status på porteføljen etter et sterkt første halvår for Stolt Explorer.

 

4,000 milliarder kroner høres ut som et stort tall. Men holder vi markedsverdien av alle selskaper på Oslo Børs opp mot totalen av alle europeiske, er andelen kun drøye 3%. Mot verden er forholdstallet 0,4%. Litt forenklet kan vi si at for hver gode idé eller selskap i Norge vil det eksistere 249 i utlandet. Likevel tar vi på oss supporter-drakta når vi investerer. 

Typisk plasserer vi 50-80% i hjemmemarkedet, men i mange land opp i mot 100%. I Russland måtte tillitsfulle investorer se sine aksjeverdier halveres i mars 2022 ettersom «Home Country Bias» var hele 95%. Amerikanere, typisk investert med 80% i USA, opplevde «et tapt tiår» mellom 2000 og 2010, en periode hvor fremvoksende markeder ga fantastisk avkastning.

Stolt Explorer A utviklet seg positivt i juni med +2,0% verdioppgang. Halvårsutviklingen i fondet var dermed sterke +12,9%, drevet av sektoren TEKNOLOGI som sto for nær +5% av avkastningen. 

MATERIALER trakk ned med bidrag på -0,3%.

I juni utmerket BROADCOM seg med +23% kurshopp etter å ha levert sterk kvartalsrapport. Selskapet er dermed det 11. største på global basis. Merkelappen «verdens viktigste bedrift ingen har hørt om» rettferdiggjøres ikke bare gjennom størrelse, men også fordi vi alle er i indirekte i kontakt med selskapets produkter som er involvert i 99% av all internettrafikk.

Positivt bidro også HYUNDAI MOTOR med +18% kursløft. Sør-koreanske selskaper generelt viser nå aksjonærvennlige tegn. I bilprodusentens tilfelle innebærer det en separat børsnotering av den indiske virksomheten. India er verdens tredje største bilmarked med 4,3 millioner biler solgt per år, hvor HYUNDAI MOTOR er nest største aktør med 15% markedsandel. 

Svakest avkastningsbidrag i juni hadde danske VESTAS som falt -16% etter lavere enn ventet ordreinntak og frykt for økt konkurranse fra kinesiske aktører. Til selskapets forsvar skal det tillegges at servicedivisjonen fortsatt leverer gode marginer. Avklaring på subsidieregime i USA etter valget 5. november kan i tillegg være en positiv trigger.

Investeringspatriotisme ser ut til både å være naturlig og nødvendig i et praktisk perspektiv. 

Skulle du bli rådgitt til å investere 100% av kapitalen din i et globalt indeksfond har du sannsynligvis med teoretikere å gjøre. Ikke bare vil du savne eksponering til land og regioner utenfor USA som periodevis vil gjøre det svært godt, men også til hjemme regionen Norden hvor vi kan føle på det kjente og kjære. 

I Stolt Explorer får du nettopp denne trianguleringen – eller kinderegget, om du vil. Inn i andre halvår er porteføljen godt posisjonert for videre dominans fra KI-selskapene, samtidig forberedt på trendskifter mot regioner og sektorer hvor det ligger et uforløst potensial.

Tilbake til rapporter.

Månedsrapport Juni 2024
Ønsker du å lese mer om rapporten for Juni kan du laste ned den som PDF ved å trykke på knappen under.
Last ned rapporten her