RUTINE FOR AVDEKKING OG HÅNDTERING AV INTERESSEKONFLIKTER
1. Rettslig grunnlag
- Verdipapirhandelloven §§ 9-16 (1) nr. 2, 10-2 og 10-12
- Verdipapirforskriften § 2-2, jf. kommisjonsforordning 2017/565 artikkel 33-35, samt verdipapirforskriften §§ 10-1 til 10-5
2. Avdekking og håndtering av interessekonflikter
Gjennom Foretakets virksomhet vil det kunne oppstå mulige interessekonflikter mellom Foretaket og dets kunder og kundene imellom som ikke nødvendigvis kan løses alene ved den organisering Foretaket har valgt. Formålet med denne instruksen er å legge føringer på hvordan slike konflikter skal identifiseres, håndteres og løses.
Interessekonflikter mellom Foretaket og kundene
Aktuelle situasjoner
Potensielle interessekonflikter mellom Foretaket og kundene kan oppstå ved:
- Ansattes egne verv og posisjoner i selskaper som Foretaket gir investeringsråd om
- Ansattes tilknytning til kunder av Foretaket
- Honorarstrukturen i Foretaket
- At store ordre prioriteres foran mindre ordre
- Foretaket mottar vederlag fra andre enn kunden
- Foretakets godtgjørelsesordning
- Mottak av analyser fra tredjeparter
- Potensiell interessekonflikt mellom Stolt Kapitalforvaltning AS og Stolt Explorer
- Potensiell interessekonflikt mellom eiere i Stolt Kapitalforvaltning AS og fondet
- Rollekonflikter da foretaket er lite, en person har flere roller
Prosedyre for avklaring
Blir en ansatt oppmerksom på at det kan oppstå interessekonflikt mellom Foretaket og en eller flere kunder som ikke er dekket over, skal den ansatte informere daglig leder om den identifiserte interessekonflikten og daglig leder skal dernest avklare interessekonflikten i tråd med prinsippene nedenfor.
Prinsipper for avklaring; kundens interesser har prioritet
Kundens interesser skal alltid settes foran Foretakets og ansattes økonomiske og andre interesser. Ansatte har en generell taushetsplikt om det de under virksomheten får kjennskap til. Ansatte er
videre underlagt egenhandelsregelverket, noe som begrenser den ansattes kjøp av finansielle instrumenter når det vil kunne oppstå interessekonflikter.
Kunder skal opplyses om risikoen ved eventuell lånefinansiering og risiko og kostnader ved rebalanseringer av porteføljen og i fondet.
Kunder skal videre opplyses om returprovisjoners art og verdi eller beregningsmåte. Se eget punkt om dette under.
Produktkonseptet til Stolt er søkt sammensatt på en måte som skal redusere interessekonflikter mellom Foretaket og kunden. Foretaket identifiserer alle interessekonflikter som del av produktgodkjennelsen av produkter og tjenester, se egen rutine om dette.
Foretakets godtgjørelsesordning er utformet på en slik måte at ansatte ikke gis incentiver til prioritere den ansattes egne interesser foran kunders interesser. Se særskilt rutine vedrørende foretakets godtgjørelsesordning.
Interessekonflikter mellom Foretakets kunder
Situasjoner
Interessekonflikter mellom kunder kan blant annet oppstå ved at store ordre som gir Foretaket høyere inntekter prioriteres foran små ordre.
Prosedyre for avklaring
Blir en ansatt oppmerksom på at det kan oppstå interessekonflikt mellom Foretakets kunder, skal den ansatte informere daglig leder og daglig leder skal så avklare interessekonflikten i tråd med prinsippene under.
Prinsipper for avklaring
Interessekonflikter kunder imellom skal først søkes løst gjennom hva som er best for den enkelte kunde dernest etter tidsprioritet. Normalt skal ordre formidles i den rekkefølge de er kommet inn.
Det er informasjonssperrer mellom (i) forvaltningsvirksomheten og (ii) ordreformidlingsvirksomheten/investeringsrådgivningsvirksomheten, for å hindre at informasjon om kunder blir brukt til fordel for andre kunder. I tillegg er forvaltningsvirksomheten fysisk adskilt fra megler – og rådgivningsvirksomheten i tråd med Finanstilsynets krav til organisering av verdipapirforetak.
3. Informasjon til kunder
Dersom tiltak som foretaket har iverksatt ikke med rimelig sikkerhet forhindrer risiko for at kundens interesser blir skadelidende, skal foretaket tydelig opplyse kunden om mulige interessekonflikter og om tiltakene som er truffet for å redusere denne risikoen. Slik informasjon til kunden skal være et "measure of last resort", dvs. kunden skal kun gis slik informasjon der foretaket først har forsøkt å iverksette tiltak for å håndtere eller begrense interessekonflikten, men man fortsatt ikke er sikker på om kundens interesser vil bli skadelidende som følge av interessekonflikten. Foretaket kan ikke yte
investeringstjenester eller tilknyttede tjenester overfor kunden før kunden har fått slike opplysninger.
Opplysninger som nevnt i dette punkt skal gis på et varig medium og opplysningene skal være tilstrekkelig detaljerte til at kunden ut fra sine forutsetninger kan ta en velbegrunnet beslutning om den tjenesten interessekonflikten gjelder. Informasjonen til kunden skal inneholde detaljert beskrivelse av interessekonflikten, risikoene forbundet med interessekonflikten for kunden og de tiltak foretaket har iverksatt for å håndtere interessekonflikten.