Oppdatert: 18.09.23

Last ned dokumentet her

Alminnelige forretningsvilkår for handel med finansielle instrumenter

Stolt Kapitalforvaltning AS (Stolt)

Disse forretningsvilkår («Forretningsvilkårene») er basert på norsk lovgivning og lovgivning innen EU- og EØS området som verdipapirforetak er forpliktet til å følge. Vilkårene erstatter i sin helhet tidligere versjoner av forretningsvilkårene. Begrep som er definert i Verdipapirhandelloven eller Verdipapirforskriften har tilsvarende betydning når de er benyttet i disse vilkår.

Stolts kunder anses å ha vedtatt Forretningsvilkårene som bindende for seg når kunden etter å ha mottatt vilkårene inngir ordre, inngår avtaler eller gjennomfører handler med Stolt.

1. Kort om Stolt 

1.1 Kontaktinformasjon

1.2 Kommunikasjon med Stolt

1.3 Hvilke tjenester har Stolt tillatelse til å yte

Stolt Kapitalforvaltning AS

Organisasjonsnummer: 997 871 537

Besøksadresse: Lars Hertervigs gate 3, 4005 Stavanger

Telefon: + 47 51 84 83 00

E-post: post@stoltkapital.no

Hjemmeside: www.stoltkapitalno

Kundens skriftlige henvendelser skal sendes pr epost, brev, eller etter avtale med annen elektronisk kommunikasjon til den enhet eller kontaktperson som er rette mottaker. Dersom kunden ikke vet hvem som er rette vedkommende for henvendelsen, må kunden kontakte Stolt.

Kunden kan i kommunikasjon med Stolt benytte norsk eller engelsk.

1.3.1 Stolt har tillatelse til å yte følgende investeringstjenester:
  1. Mottak og formidling av ordre
  2. Porteføljeforvaltning
  3. Investeringsrådgivning

 

1.3.2 Stolt tilbyr også følgende tilknyttede tjenester
  • Utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser o.l. 
     

1.3.3 Grensekryssende virksomhet

Stolt driver grensekryssende virksomhet med tjenesten porteføljeforvaltning til Sverige.

 

1.4 Tilsynsmyndighet

Stolt står under tilsyn av Finanstilsynet (Organisasjonsnummer: 840747972)

Adresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo

www.finanstilsynet.no

 

2. Hva forretningsvilkårene gjelder

Forretningsvilkårene gjelder for Stolts investeringstjenester, investeringsvirksomhet og tilknyttede tjenester så langt de passer, samt tjenester vedrørende transaksjoner som er beslektet med finansielle instrumenter. Oppdatert: 18.09.23 2

 

Forretningsvilkårene gjelder i tillegg til avtale om kjøp/salg som inngås mellom Stolt og kunden. Ved eventuell motstrid mellom disse avtalene og Forretningsvilkårene skal avtalene ha forrang.

Handel kan også være regulert av særlige handelsregler/standardvilkår der handel og oppgjør gjennomføres. Ved motstrid mellom Forretningsvilkårene og/eller avtaler som nevnt over, skal handelsregler der handler og oppgjør gjennomføres gjelde.

Stolt er i tillegg forpliktet til å følge regler for god forretningsskikk og etiske normer fastsatt for de enkelte markeder.

3. Interessekonflikter

 

Stolt er forpliktet til å treffe egnede forholdsregler for å unngå at det oppstår interessekonflikter mellom Stolt og kunder og/eller interessekonflikter mellom de enkelte kundene.

Stolt har utarbeidet retningslinjer for å identifisere, håndtere og forebygge interessekonflikter. Retningslinjenes formål er å sikre at virksomhetsområdene i Stolt opererer uavhengig av hverandre slik at kundens interesser ivaretas på en betryggende måte.

Stolt har en særlig plikt til å sørge for at kundens interesser går foran Stolts interesser og foran interessene til personer med direkte eller indirekte kontroll i Stolt. Likeledes skal enkelte kunder ikke usaklig tilgodeses på bekostning av andre kunder.

4. Lydopptak og annen dokumentasjon

 

Stolt foretar lovpålagt lydopptak av telefonsamtaler i tilknytning til ytelse av investeringstjenester og investeringsvirksomhet, eller telefonsamtaler som er ment å føre til at det ytes investeringstjenester eller utøves investeringsvirksomhet.

Stolt vil foreta lydopptak av samtlige ordrer om kjøp, salg eller tegning av finansielle instrumenter som inngis på telefon. Stolt har ikke anledning til å utføre ordre som ringes inn til telefoner som ikke er tilkoblet lydopptaksutstyr. Lydopptak og annen dokumentasjon vil bli oppbevart av Stolt.

Lydopptak vil bli oppbevart av Stot i en periode som samsvarer med gjeldende lovgivning beregnet fra opptaksdag, og vil normalt bli slettet etter utløpet av den pålagte oppbevaringstiden. Lydopptak med den enkelte kunde vil kunne gjenfinnes ved søk blant annet på tidspunkt for samtalen, inngående og utgående telefonnummer og ansatt hos Stolt som utførte samtalen.

Stolt kan bli pålagt å utlevere lydopptak til offentlig myndighet og andre som kan kreve dette i medhold av lov.

Dokumentasjon av kommunikasjon gjennom andre kommunikasjonskanaler enn telefon ved ytelse av investeringstjenester vil bli oppbevart av Stolt i en periode som samsvarer med gjeldende rett.

Stolt vil på forespørsel fra kunden gjøre lydopptak og annen dokumentasjon tilgjengelig for kunden. Kunden kan få nærmere informasjon om fremgangsmåte ved å ta kontakt med Stolt.

5. Kundeklassifisering

 

Stolt har i henhold til lovgivningen plikt til å klassifisere sine kunder i kundekategorier, henholdsvis ikke-profesjonelle kunder og profesjonelle kunder (herunder kvalifiserte motparter). Det er gitt bestemmelser i lovgivningen om hvordan klassifiseringen skal skje. Stolt vil automatisk klassifisere alle sine kunder som ikke-profesjonelle.

Klassifiseringen har betydning for omfanget av kundebeskyttelsen. Det stilles større krav til blant annet informasjon og rapportering til kunder klassifisert som ikke-profesjonelle enn til kunder klassifisert som profesjonelle. Videre har Stolt i henhold til lovgivningen plikt til å innhente opplysninger om kunden for å vurdere om tjenesten eller det aktuelle finansielle instrumentet/produktet er hensiktsmessig for kunden, gjennomføring av hensiktsmessighetstest. Kunden plikter å gi opplysninger som er korrekte og er forpliktet til å informere om vesentlige endringer i disse opplysningene. Klassifiseringen har betydning for omfanget av denne testen samt for vurderingen av hva som vil utgjøre «beste utførelse» ved gjennomføring av handler for kunden.

Kunder klassifisert som profesjonelle anses å ha særlige forutsetninger for selv å vurdere de enkelte markeder, investeringsprodukter og handler. Profesjonelle kunder kan ikke påberope seg særskilte regler og vilkår som er fastsatt for å beskytte den ikke-profesjonelle kunde.

Kunder kan be Stolt om å endre kundeklassifiseringen. For profesjonelle kunder som ønsker å bli behandlet som ikke-profesjonelle kunder må Stolt samtykke i dette og avtale om Oppdatert: 18.09.23 3

 

dette må inngås mellom partene. Ikke-profesjonelle kunder som ønsker å bli klassifisert som profesjonelle kunder må oppfylle vilkår som er fastsatt i lovgivningen, samt erklære skriftlig at den forstår følgende av å gi avkall på denne investorbeskyttelse. Nærmere informasjon om fremgangsmåten ved omklassifisering, vilkår og om konsekvensene av omklassifisering kan fås ved henvendelse til Stolt.

6. Kundens ansvar for opplysninger gitt Stolt, fullmakter mv

 

For å oppfylle kravet til «kjenne sine kunder» etter hvitvaskingsregelverket og verdipapirlovgivningens bestemmelser om hensiktsmessighetstest, har Stolt plikt til å innhente og vedlikeholde en rekke opplysninger om kunden. Innhenting av kundeopplysninger gjøres også for å oppfylle kravene til informasjon som kreves for transaksjonsrapportering, FATCA og CRS-rapportering i henhold til internasjonale avtaler Norge er bundet av.

Alle kunder må ved etablering av kundeforholdet meddele Stolt personnummer/organisasjonsnummer, adresse, skatteland, telefonnummer, eventuelle elektroniske adresse, eiere eller reelle rettighetshavere til juridiske personer, samt personer med ordrefullmakt. Fysiske personer skal oppgi sitt eller sine statsborgerskap, samt opplyse om vedkommende er en politisk eksponert person.

Eventuelle endringer i opplysninger skal straks meddeles Stolt.

Kunden er innforstått med at Stolt har rett til å foreta egne undersøkelser for å forsikre seg om at innhentede opplysninger er pålitelige.

Kunden skal gi Stolt, en oversikt over den eller de personer som kan inngi ordre, utføre handel, inngå annen avtale knyttet til finansielle instrumenter/produkter eller som har fullmakt til å akseptere handler på vegne av kunden. Handel eller aksept fra disse er bindende for kunden med mindre Stolt ikke var i god tro med hensyn til den enkelte persons fullmakter. Kunden er ansvarlig for til enhver tid å holde Stolt oppdatert med hensyn til hvem som kan inngi ordre eller akseptere handler for kunden. Stolt vil ikke akseptere fullmakter som angir rammer for den enkelte kunders handel, med mindre dette på forhånd er skriftlig avtalt. Kunden forplikter seg til å sikre at de midler og finansielle instrumenter som det enkelte oppdrag omfatter er fri for heftelser av enhver art, så som pant, sikkerhetsrett (tilbakeholdsrett), arrest mv. Det samme gjelder for de tilfeller der kunden handler som fullmektig for tredjemann.

Dersom kunden ved inngivelse av ordre har oppgitt at midlene skal registreres på en depot- eller VPS-konto som er tilknyttet en aksjesparekonto (ASK), er kunden bundet av handelen, også i de tilfeller de gjeldende finansielle instrumentene ikke er omfattet av aksjesparekontoordningen, og således ikke lar seg registrere på den oppgitt aksjesparekontoen.

Kunden forplikter seg til å gi Stolt fyllestgjørende og korrekte opplysninger om egen utdannelse og arbeidserfaring, samt kunnskap og erfaring som er relevant for de ønskede tjenestene og finansielle instrumenter/produkter.

Kunden er innforstått med at dersom Stolt ikke gis tilstrekkelige opplysninger, vil Stolt ikke kunne avgjøre om tjenesten eller det finansielle instrumentet/produktet er hensiktsmessig for kunden. I slike tilfeller vil kunden bli informert om at opplysningene gitt Stolt er utilstrekkelige og at tjenesten eller produktet da er å betrakte som uhensiktsmessig. Dersom kunden på tross av slik advarsel fortsatt ønsker tjenesten eller produktet, vil den likevel kunne bli gjennomført. Manglende eller ufullstendige opplysninger vil kunne redusere den investorbeskyttelse kunden ellers er berettiget til.

7. Risiko

 

Kunden er innforstått med at investeringer i og handel med finansielle instrumenter og andre beslektede instrumenter er forbundet med risiko for tap. Den investerte kapital kan øke eller reduseres i verdi. Verdien av de finansielle instrumenter avhenger blant annet av svingninger i finansmarkedene og kan øke eller reduseres i verdi. Historisk verdiutvikling og avkastning kan ikke benyttes som pålitelig indikator på fremtidig utvikling og avkastning på finansielle instrumenter.

Finansielle instrumenter og andre beslektede instrumenter kan ha ulik likviditetsgrad. For de mest likvide finansielle instrumenter er det sannsynlig at man kan omsette instrumentet uten særlig påvirkning på kuser, mens det motsatte kan være tilfelle for mindre likvide finansielle instrumenter. For enkelte instrumenter kan omsetning være krevende å få gjennomført.

Kunden må selv evaluere risikoen forbundet med det aktuelle instrument og marked. Kunden bør avstå fra å foreta investeringer i og handel med finansielle instrumenter og andre beslektede instrumenter dersom kunden selv ikke Oppdatert: 18.09.23 4

 

 

7.1 Risiko verdipapirfond

 

 

er innforstått med den risiko som er forbundet med slik investering eller handel. Kunder oppfordres til å søke utfyllende informasjon i markedet før kunden tar sin beslutning. Alle handler kunden gjennomfører skjer på kundens eget ansvar og etter kundens eget skjønn og avgjørelse. Stolt påtar seg under enhver omstendighet intet ansvar og garanterer ikke for noe bestemt utfall av en kundens handel.

Et verdipapirfond er en kollektiv investering der mange sparere går sammen om å plassere pengene sine i verdipapirmarkedet. Hvert fond har en profesjonell forvalter til å styre investeringene for å gi kundene best mulig avkastning i forhold til fondets mandat. Forvalterne gjør de investeringer de til enhver tid mener er de beste, med et overordnet mål om å følge markedet (passiv forvaltning/indeksfond) eller gjøre det bedre (aktiv forvaltning).

Det finnes tre hovedtyper fond; aksjefond, rentefond og kombinasjonsfond:

Et aksjefond er et verdipapirfond hvor minimum 80 prosent av andelseiernes kapital investeres i aksjemarkedet. Aksjefond er inndelt i ulike grupper etter hvor fondets midler skal investeres. Investeringen kan for eksempel være geografisk avgrenset (til Norge, Norden eller Europa) eller på bransje (for eksempel helse, finans eller teknologi).

Et rentefond er et fond som plasserer pengene i rentebærende papirer som sertifikater og obligasjoner. Rentefondene deles inn i hovedkategoriene pengemarkedsfond, obligasjonsfond og andre rentefond.

Et kombinasjonsfond er som navnet tilsier en kombinasjon av et aksjefond og et rentefond.

For å oppnå høyere avkastning enn det man kan oppnå ved å sette pengene i banken, må man også være villig til å påta seg høyere risiko. Hvor stor risiko kunden vil påta seg velger kunden selv.

Risiko betyr at det knytter seg usikkerhet til det forventede utfallet av en fremtidig hendelse. At for eksempel kursen i en aksje kan gå både opp og ned er begge uttrykk for risiko.

I verdipapirfond er det flere former for risiko. Hvilke risikoer kunden utsettes for, og i hvor stor grad, avhenger av hvilken type verdipapirfond kunden velger.

Pengemarkedsfond gir noe høyere forventet avkastning enn bankinnskudd. Men ved å plassere i pengemarkedsfond må kunden også akseptere noe høyere risiko.

Aksjefond er den fondskategorien som gir høyest forventet avkastning over tid, men er også de fondene som har høyest forventet risiko.

Et forvaltningsselskap er lovpålagt å utarbeide såkalt nøkkelinformasjon for hvert fond de forvalter. Dokumentet nøkkelinformasjon for investorer (ofte kalt KIID) skal gi kundene viktig investeringsinformasjon, blant annet om risikofaktorene forbundet med å investere i fondet. Den standardiserte utformingen skal gjøre det enkelt for kundene å sammenligne nøkkelinformasjon om blant annet historisk avkastning, risiko og kostnader på tvers av ulike verdipapirfond og fondsleverandører. I KIID-dokumentet rangeres fondets risiko i en skala fra 1 til 7. Lav verdi angir et fond med lavere risiko og lavere mulig avkastning. Høy verdi angir høyere risiko og høyere mulig avkastning.

8. Kundens overvåking og oppfølging av ordre

 

Stolt vil ikke følge utviklingen i aktuelle kurser, markedsinformasjon etc. på vegne av kunden for å vurdere om en ordre skal endres eller slettes, og har intet ansvar for eksempelvis å trekke eller endre en ordre ved endringer i prisbildet eller ved omstendigheter som kan medføre betydelige endringer i prisbildet. Således forutsettes det at kunden selv aktivt følger opp utviklingen rundt de finansielle instrumentene kunden gir ordre om handel i og tar de beslutningene kunden selv finner riktige og nødvendige, herunder beslutninger om endringer.

9. Forvalterregistrering (Nominee-konto)

 

Fondsandelene i Stolt-fondene vil bli oppbevart på en nominee-konto hos Huddlestock Investor Services AS. Huddlestock Investor Services AS har tillatelse fra Finanstilsynet til å stå oppført som forvalter i verdipapirfonds andelseierregister. Dette innebærer at Huddlestock Investor Services AS vil stå oppført som eier av de verdipapirfondsandeler kunden tegner i de aktuelle andelseierregistre.

Huddlestock Investor Services AS plikter til enhver tid å holde kundens midler atskilt fra Huddlestock Investor Services AS egne midler og andre kunders midler ved separat registrering hos Huddlestock Investor Services AS, samt ved eventuell registrering på forvalterkonti i annet Oppdatert: 18.09.23 5

 

registreringssystem, atskilt fra Huddlestock Investor Services AS egne midler.

Kunden samtykker ved inngivelse av ordre i at Huddlestock Investor Services AS kan være oppført som forvalter av kundens beholdning av andeler i verdipapirfond i de ulike verdipapirfonds andelseierregister. Kunden vil til enhver tid ha fullt innsyn i sin beholdning av andeler i verdipapirfond registrert hos Huddlestock Investor Services AS.

10. Ordre og oppdrag – avtaleslutning 

10.1 Inngivelse og aksept av ordre og inngåelse av avtale

10.2 Retningslinjer for ordreutførelse

 

 

Stolt tilbyr kun ordreformidling til kunder i tilknytning til et begrenset utvalg finansielle instrumenter. Stolt har til enhver tid rett til å bestemme hvilke verdipapirer som fra tid til annen kan handles via Stolt.

Stolt er berettiget til å legge til nye verdipapirer eller avbryte muligheten for å handle visse verdipapirer via handelssystemet, uten meddelelse til kunden. En allerede innlagt ordre vedrørende et verdipapir som Stolt har avbrutt handel med, annulleres. Stolt er ikke ansvarlig for eventuelle tap kunden lider som følge av beslutning om annullering.

Dersom kunden ikke har gitt spesifikke instruksjoner, vil kundens oppdrag vedrørende handel med finansielle instrumenter bli utført i overensstemmelse med foretakets retningslinjer for ordreutførelsen.

Ordre fra kunden kan inngis skriftlig eller elektronisk. Det vil kunne gjelde begrensninger for inngivelse av ordre via elektroniske kommunikasjonskanaler. Nærmere informasjon om dette fås ved henvendelse til Stolt. Ordren er bindene for kunden når ordren har kommet frem til Stolt med mindre annet er særskilt avtalt. En ordre anses som kommet frem til Stolt først når Stolt har mottatt komplett og korrekt utfylt ordreblankett, samt all dokumentasjon nødvendig for å gjennomføre kundekontroll i henhold til enhver tid gjeldende regelverk. Ved elektronisk kommunikasjon kan ikke Stolt lastes for forsinkelser som er utenfor deres kontroll, som for eksempel forsinkelser hos systemleverandør, teleoperatør etc.

Stolt vil ikke være forpliktet til å utføre ordre eller inngå avtaler Stolt antar vil kunne medføre brudd på offentligrettslige lover eller regler fastsatt for det/de aktuelle regulerte markedet/markedene.

Ordre fra kunde som normalt handler for fremmed regning, dvs. for sin arbeidsgiver eller annen fysisk eller juridisk person, vil bli avvist dersom kunden ved inngivelse av ordre ikke klart angir hvem ordren foretas for regning av. Dersom kunden samtidig inngir ordre både for egen regning og for regning av sin arbeidsgiver eller annen fysisk eller juridisk person, vil Stolt prioritere den kunden representerer fremfor kundens egen handel.

Stolt er forpliktet til å gjennomføre alle tiltak som er tilstrekkelige til å sikre kunden best mulige betingelser ved utførelse av mottatte ordre. Stolt har utarbeidet retningslinjer for ordreutførelse som blant annet angir i hvilke handelssystemer transaksjoner i ulike finansielle instrumenter kan gjennomføres. Handler vil bli gjennomført i overensstemmelse med disse retningslinjene med mindre kunden har gitt spesifikke instruksjoner om hvordan handelen skal gjennomføres. Ordren vil i så tilfelle utføres i tråd med slik instruks.

Samtlige produkter handles via kjente europeiske fondsplattformer eller direkte hos den enkelte fondsforvalter.

Stolt forbeholder seg rett til å aggregere kundens ordre med ordre fra andre kunder, personer eller foretak som er eller ikke er tilknyttet Stolt. Aggregering av ordre vil kunne finne sted dersom det er usannsynlig at aggregering generelt vil være til ulempe for kundene.

Alle ordre behandles samlet i ordresystemet i henhold til avtalte tidsfrister og plasseres i aggregerte ordre for utførelse hos handelsplattform/forvalter. Alle mottatte og klargjorte ordre som er innkommet innen gjeldende tidsfrist på en ordinær arbeidsdag/bankdag skal inkluderes i aggregert ordre og plasseres på fondsplattform/forvalter samme dag og vil få førstkommende handelstidspunkt. Innkomne ordre etter gjeldende tidsfrist på en ordinær arbeidsdag/bankdag skal inkluderes i aggregerte ordre og plasseres påfølgende arbeidsdag/bankdag og vil få førstkommende handelstidspunkt etter det. Forutsetning for handel i utenlandsk registrert verdipapir er at det er ordinær arbeidsdag/bankdag i vedkommende land. Fondsandeler kjøpes og selges til ukjent kurs.

Tidsfrister gjeldende for handler med Stolt er oppgitt på tegningsblankett.

Stolt vil ved valg av utførelsesmåte ta hensyn til følgende relevante faktorer ved utførelse av ordre Oppdatert: 18.09.23 6

 

 

  1. Pris – den prisen som transaksjonen utføres på;
  2. Kostnader – dette inkluderer alle implisitte kostnader, som f.eks. eventuell påvirkning på markedet, eksplisitte eksterne kostnader, som f.eks. markedsplass- eller clearingavgifter, og andre kostander som kurtasje m.m.
  3. Ekspedisjonstid – den tid som kreves for å utføre transaksjonen;
  4. Sannsynligheten for utførelse 

 

De til enhver tid gjeldende retningslinjer for ordreutførelse vil bli ansett som godkjent av kunden ved inngåelse av kundeavtalen.

10.3 Nærmere om særskilte handelsregler

For handel med finansielle instrumenter på fondsplattformer/forvaltere gjelder handelsreglene på fondsplattformen/forvalteren også i forholdet mellom kunden og Stolt så langt de passer. Dette regelverket omhandler normalt registrering av ordre og handler i handelssystemer på fondsplattformen/forvalteren, herunder hvilke ordrebetingelser som generelt kan benyttes og de nærmere regler for prioritering og gyldighet mv.

10.4 Kansellering av ordre

Ordre kan ikke trekkes tilbake med mindre slik melding er mottatt av Stolt før tidspunkt for plassering av aggregert ordre, se pkt 10.2, og Stolt samtykker til tilbaketrekkingen. I tilknytning til offentlige høytidsdager kan frist for mottak av melding om kansellering endres.

11. Levering og betaling (oppgjør) av finansielle instrumenter

 

Stolt har utkontraktet mottak og fomidling samt depot- og oppgjørsfunksjon for verdipapirfond til Huddlestock Investor Services AS, organisasjonsnummer 914261023. Ved inngåelse av kundeforhold med Stolt inngår kunden også avtale om depotkonto og kundeforhold med Huddlestock Investor Services AS.

Så snart Huddlestock Investor Services AS mottar ordrebekreftelser fra fondsplattform/Stolt vil kjøpte og solgte andeler fordeles på de enkelte kunders depot.

Når Huddlestock Investor Services AS mottar kundemidler vil midlene umiddelbart bli plasseres på en felles klientkonto i bank. Midler på klientkonto i bank holdes adskilt fra Huddlestock Investor Services AS egne driftsmidler. Kontantoppgjør i forbindelse med kjøp- og salgsordre gjøres enten mot kundens kontantbeholdning i kundens depot eller direkte til kundens bankkonto.

Oppgjør er betinget av at kunden stiller til disposisjon for Huddlestock Investor Services AS nødvendige midler og finansielle instrumenter på eller før oppgjørsdag.

For norske finansielle instrumenter vil den ordinære oppgjørsfrist normalt variere fra fire til syv arbeidsdager med mindre annet er avtalt. Oppgjørsfrist beregnes fra og med handelsdag til og med oppgjørsdag.

For handel med finansielle instrumenter i utlandet vil oppgjørs- og leveringsbetingelser være avhengig av gjeldende regler i de enkelte fondene, se fondets prospekt

12. Rapportering depotinformasjon, utførte tjenester

 

Beholdningsoppgaver, transaksjonsoversikter, kostnads-rapport, årsoppgaver og andre relevante opplysninger relatert til investeringer gjennom Stolt, vil bli gjort tilgjengelig for kunde på innlogget web-område. Disse opplysningene vil i tillegg være tilgjengelig for kunden på forespørsel. Kunden gjøres oppmerksom på at det vil kunne forekomme avvik i slike oversikter som følge av at transaksjoner er i prosess og ennå ikke er kontoført mv. Beholdning rapporters ved hjelp av en løpende oppdatert markedskurs. Markedskurs er kun en indikasjon på løpende beholdning og kan ikke danne grunnlag for kjøps-/salgsbeslutninger.

Sluttseddel gjøres tilgjengelig på innlogget web-område. I den grad det er relevant vil sluttseddel/bekreftelse omfatte opplysninger om omkostninger i forbindelse med den handel som er gjennomført for kunden i henhold til rettsregler som gjelder for dette. Utover dette vil sluttseddel/bekreftelse inneholde informasjon i henhold til den enhver tid gjeldende regelverk.

Stolt forbeholder seg rett til å korrigere åpenbare feil i sluttseddel eller annen bekreftelse. Slik korrigering skal gjøres straks feilen blir oppdaget.

Kunden godtar at informasjon fra fondsselskap hvor kunden er andelseier i fond, kun kommer til å tilbys i elektronisk form. Kunden fraskriver seg retten til å kreve hel- eller halvårsrapporter fra det enkelte fondsselskap i papirform. Oppdatert: 18.09.23 7

 

Stolt vil gjøre en årsoppgave tilgjengelig på innlogget web-område som viser alle skattemessige transaksjoner gjennomført i løpet av skatteåret samt kundes beholdning ved årsslutt. Huddlestock Investor Services AS skatterapporterer alle midler på nomineedepot (klientkonto, verdipapirfond, ASK, FATCA, CRS) hos Huddlestock Investor Services AS til myndighetene.

13. Angrerett

 

Det er ikke angrerett etter angrerettloven på de tjenester og handler i finansielle instrumenter som omfattes av Forretningsvilkårene.

14. Reklamasjon mellom Stolt og kunden

 

Dersom en kunde ikke ser bekreftelse på handel på innlogget området innen 10 dager etter at kunden innga melding om handel, skal kunden straks informere Stolt om dette.

Når kunden ser bekreftelse på handel etter at en handel er gjennomført, eller at det har skjedd andre endringer i porteføljen, på innlogget område, skal kunden straks undersøke om opplysningene er korrekte. Kunden må straks gi melding til Stolt dersom han vil gjøre gjeldende at noe av det som fremkommer på sluttseddelen/bekreftelsen er i strid med ordren, oppdraget eller den inngåtte handel. Dersom kunden ikke reklamerer som angitt over, vil kunden kunne bli bundet av slik sluttseddel/bekreftelsen selv om denne ikke er i samsvar med inngått avtale/vilkår for handelen.

Kunden taper sin rett til å gjøre et mislighold gjeldende dersom kunden ikke straks etter at vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet, gir Stolt melding som angir misligholdet.

Under enhver omstendighet taper en kunde retten til å gjøre mislighold gjeldende dersom kunden ikke reklamerer innen 4 måneder etter misligholdet.

Dersom kunden fremmer reklamasjonen eller innsigelsen muntlig, skal reklamasjonen straks følges opp med en skriftlig reklamasjon til Stolt. Den skriftlige reklamasjonen skal spesifikt angi de omstendigheter kunden påberoper, samt de krav kunden fremmer.

Med ”straks” i de foregående ledd forstås senest innen utgangen av neste arbeidsdag etter kunden oppdaget eller burde ha oppdaget det forhold som gir grunnlag for reklamasjonen.

15. Mislighold og oppsigelse

 

Dersom betaling til kunden ikke er skjedd til den tid som er fastsatt i avtalen må kunden straks han har konstatert eller burde ha konstatert at oppgjør ikke er mottatt, kontakte Stolt og eventuelt erklære heving overfor Stolt dersom kunden vil påberope forsinkelsen som grunnlag for å heve avtalen. Kunden kan bare heve avtalen dersom forsinkelsen er vesentlig.

Ved handel av finansielle instrumenter gjennom Stolt gjelder de alminnelige regler om avtalers ugyldighet tilsvarende i forholdet mellom kjøperen og selgeren. Dersom kunden vil gjøre gjeldende at en avtale ikke er bindende grunnet ugyldighet, må kunden fremsette innsigelse om dette straks etter at kunden fikk kunnskap om eller burde fått kunnskap om de forhold som påberopes som grunnlag for ugyldigheten.

Muntlig reklamasjon eller innsigelse skal umiddelbart bekreftes skriftlig.

Ved transaksjoner som følge av kundens mislighold eller forventede mislighold bærer kunden risikoen for kurs- eller markedsendringer frem til transaksjonen er gjennomført. For øvrig gjelder kjøpslovens bestemmelser om forventet (antesipert) mislighold, herunder heving ved slikt mislighold.

Både Stolt og kunden kan si opp kundeforholdet i henhold til disse forretningsvilkårene.

Når kundeforholdet opphører, skal partene omgående regulere alle sine forpliktelser i henhold til disse vilkårene, herunder har kunden bl.a. en forpliktelse til å avhende sine finansielle instrumenter eller flytte sine finansielle instrumenter til et annet foretak. De delene av kundeforholdet som fortsatt er aktuelle, skal likevel fortsette å gjelde inntil begge partene har oppfylt alle sine forpliktelser overfor motparten. Videre kan både Stolt og kunden si opp oppdrag i henhold til disse forretningsvilkårene i forbindelse med bestemte verdipapirer, på samme vilkår som er beskrevet ovenfor.

Stolt kan si opp kundeforholdet med umiddelbar virkning i tilfelle endringer angående kundens skatterettslige bopel som medfører at Stolt ikke lenger kan oppfylle sine forpliktelser til for kundens regning å foreta foranstaltninger angående skatt.

Når kundeforholdet opphører skal Stolt:

  • Utlevere/overføre samtlige verdipapirer og kontanter som er registrert i depotet, eller, dersomoppsigelsen gjelder bestemte verdipapirer, bare de aktuelle verdipapirene, til kunden. Kunden skal gi Stolt instruks om utlevering/overføring.
  • Dersom det viser seg at forsendelsen ikke kan befordres på den måten som Stolt finner hensiktsmessig, selge eller på annen måte avvikle verdipapiret
  • Av den inntjente salgssummen kan Stolt ta seg betalt for utførte tjenester og for kostnadene i forbindelse med avviklingen. Ett eventuelt overskudd utbetales kunden, mens et eventuelt underskudd omgående skal erstattes av kunde.

 

16. Renter ved mislighold

 

Ved Stolt eller kundens mislighold svares rente tilsvarende til enhver tid gjeldende forsinkelsesrenter, jf. Forsinkelsesrenteloven, med mindre annet er særskilt avtalt.

17. Handel i utlandet, herunder oppbevaring av kunders aktiva

 

For handel med og oppgjør av utenlandske finansielle instrumenter henvises det til de handelsregler og oppgjørs- eller leveringsbetingelser som er fastsatt i det land eller av det regulerte markedet hvor de finansielle instrumenter er kjøpt eller solgt.

Dersom finansielle instrumenter eller kundemidler er oppbevart i en annen jurisdiksjon i forbindelse med ytelse av investeringstjenester eller tilknyttede tjenester, vil Stolt informere kunden om dette. Kunden er innforstått med at dens rettigheter i forbindelse med slike aktiva kan avvike fra det som gjelder i Norge. Kunden er videre innforstått med at oppgjør og sikkerhetsstillelse i utenlandske markeder kan innebære at kundens aktiva som er avgitt til oppgjør ikke holdes adskilt fra det eller de av Stolt benyttede utenlandske verdipapirforetaks og/eller oppgjørsrepresentanters egne midler. Kunden er innforstått med at han selv bærer risikoen for egne aktiva som er overført til utenlandske banker, verdipapirforetak, oppgjørsagenter, oppgjørssentraler og lignende i form av oppgjør, og at Stolts ansvar overfor kunden for slike aktiva er begrenset i samsvar med lover og regler i det aktuelle land eller på det aktuelle marked. Stolt påtar seg uansett ikke noe ansvar ut over det som vil følge etter norsk rett, se punkt om oppbevaring av kunders aktiva, med mindre annet er skriftlig avtalt med kunden.

18. Godtgjørelse/gebyr

 

Opplysninger om gjeldene godtgjørelse/gebyr kan fås i fondenes faktaark via Stolts hjemmeside eller hos Stolt på forespørsel om dette. Kunden vil før gjennomføring av en tjeneste motta nærmere informasjon om betalingsbetingelser og de totale gebyr kunden skal betale for investeringstjenesten eller tilknyttede tjeneste. Om gebyr ikke kan angis presist, skal grunnlaget for beregningen opplyses. I tillegg skal det opplyses om det kan forekomme andre avgifter og/eller gebyr som ikke betales eller blir pålagt gjennom Stolt.

19. Meldinger m.m

 

Stolt har rett til å gi kunden informasjon via e-post til den e-postadresse kunden har oppgitt på ordreblanketten når Stolt anser at meddelelse av informasjon via e-post er hensiktsmessig.

Melding som Stolt sender i form av rekommandert brev eller vanlig brev, skal betraktes som mottatt av kunden senest fem arbeidsdager etter sending, dersom brevet er sendt til den adressen kunden har oppgitt.

Melding sendt via internett, faks eller annen elektronisk kommunikasjon skal betraktes som mottatt av kunden på tidspunktet for avsendelse, dersom den er sendt til det nummeret eller elektroniske adresse som kunden har oppgitt. Dersom en slik melding når kunden etter vanlig kontortider, skal meldingen være å betrakte som mottatt av kunden ved begynnelsen av påfølgende arbeidsdag.

Meldinger fra kunden til Stolt skal sendes til den adressen som er oppgitt på ordreblanketten, med mindre Stolt har oppgitt en annen svaradresse. Meldingen fra kunden skal være å betrakte som mottatt av Stolt på den arbeidsdagen meldingen kommer til nevnte adresse.

20. Registrering, forvaltning, kontoføring og oppbevaring i depot

 

Huddlestock Investor Services AS skal registrere alle verdipapirer som mottas av Stolt for forvaltning m.m i depotet. Huddlestock Investor Services AS forbeholder seg rett til å avslå mottak av særskilte verdipapirer. Dersom kunden har flere depot hos Huddlestock Investor Services AS, og kunden ikke har instruert Huddlestock Investor Services AS om i hvilket depot et verdipapir skal registreres, Oppdatert: 18.09.23 9

 

kan Huddlestock Investor Services AS selv velge i hvilket depot registrering skal skje.

Huddlestock Investor Services AS har rett til å oppbevare kundens verdipapirer hos en annen depotinstitusjon i Norge, Sverige eller i utlandet. Dersom foretaket mottar innskudd (klientmidler) som skal holdes adskilt fra Huddlestock Investor Services AS egne midler, skal innskuddet plasseres hos en kredittinstitusjon. Depotinstitusjonen velges fritt av Huddlestock Investor Services AS i overensstemmelse med gjeldende rett. Kunden anses å ha akseptert valg av depotinstitusjon med mindre annet fremgår av særskilt avtale eller vilkår for depotinstitusjon. Huddlestock Investor Services AS påtar seg intet ansvar for slik depotinstitusjon eventuelle mislighold ved håndtering av kundens aktiva.

Oppbevaring i depotinstitusjon skjer normalt i Huddlestock Investor Services AS navn på kundens vegne, således kan kundens verdipapirer registreres sammen med verdipapirer tilhørende andre kunder. Kunden er innforstått med at kundens verdipapirer kan bli oppbevart på en samlekonto i depotinstitusjonen. Hvorvidt kunden her er beskyttet av seperasjonsrett i det tilfelle at Huddlestock Investor Services AS eller depotinstitusjonen skulle bli slått konkurs eller liknende med tilsvarende rettsvirkninger, kan variere og avhenger av lovgivningen i det aktuelle land. I Sverige og Norge finnes det seperasjonsrett forutsatt at verdipapirene holdes atskilt fra depotbankens eller Huddlestock Investor Services AS egne verdipapir.

Huddlestock Investor Services AS forbeholder seg rett til å stryke verdipapirer fra kundens depot dersom det åpnes konkurs hos utsteder av verdipapiret eller verdipapiret av annen grunn mister hele sin verdi. Om mulig skal Huddlestock Investor Services AS forsøke å registrere verdipapiret i kundens navn.

Ved utlevering og overføring av verdipapirer forbeholder Huddlestock Investor Services AS seg retten til å bruke rimelig tid.

Dersom Huddlestock Investor Services AS ved en feil skulle komme til å registrere verdipapirer i et depot eller sette inn midler på en konto, har Huddlestock Investor Services AS rett til å korrigere feilregistreringen eller feilinnskuddet. Kunden har ingen krav overfor Huddlestock Investor Services AS i forbindelse med en slik feil. Dersom kunden disponerer slike feilregistrerte verdipapirer eller feilinnskutte midler, skal kunden snarest mulig levere dem tilbake til Huddlestock Investor Services AS. Dersom kunden ikke oppfyller nevnte plikt har Huddlestock Investor Services AS, i tilfelle kundens disponering over verdipapirer, rett il å kjøpe inn de aktuelle verdipapirer og belaste kundens konto med det som kreves til dekning av Huddlestock Investor Services AS krav i denne sammenheng, og i tilfelle kundens disponering over midler, rett til å belaste kundens konto med det aktuelle beløp.

Dersom Huddlestock Investor Services AS har foretatt slike korrigeringer som beskrevet ovenfor, plikter Huddlestock Investor Services AS å underrette kunden om dette uten opphold.

Det som er beskrevet ovenfor, gjelder også dersom Huddlestock Investor Services AS i en annen forbindelse har registrert verdipapirer på depoter eller satt inn midler på konto som ikke rettmessig tilkommer kunden.

21. Fullmektiger (mellommenn), forvaltere og oppgjørsagenter

 

Dersom kunde inngir ordre eller oppdrag som fullmektig, forvalter, oppgjørsagent el., for tredjemann, er kunden og den han opptrer på vegne av eller for, bundet av Forretningsvilkårene. Kunden er solidarisk ansvarlig overfor Stolt for denne tredjemanns forpliktelser i det omfang forpliktelsene er et resultat av kundens ordre eller oppdrag.

Dersom kunden benytter forvalter, oppgjørsbank eller andre mellommenn fordres det at dette reguleres i særskilt avtale. Bruk av slike mellommenn fritar ikke sluttkunden for dennes ansvar i henhold til Forretningsvilkårene.

22. Ansvar og ansvarsfritak

 

Stolt er ikke ansvarlig for skade eller tap som skyldes ufullstendige eller uriktige opplysninger mottatt fra kunden. Stolt er heller ikke ansvarlig dersom en uhensiktsmessig tjeneste ytes som følge av at kunden har gitt Stolt ufullstendige eller uriktige opplysninger.

Stolt er ansvarlig overfor kunder for oppfyllelse av kjøp eller salg det har sluttet på vegne av eller med kunden. Dette gjelder likevel ikke dersom kunden på forhånd har godkjent den annen part som motpart i handelen.

Stolt påtar seg intet ansvar for indirekte skade eller tap som påføres kunden som følge av at kundens avtale(r) med tredjemann helt eller delvis faller bort eller ikke blir riktig oppfylt.

Stolt eller dets ansatte er ikke ansvarlig for kundens tap så lenge Stolt eller dets ansatte ved gjennomføring av ordre eller oppdrag har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet. For de tilfeller der Stolt har benyttet kredittinstitusjoner, Oppdatert: 18.09.23 10

 

verdipapirforetak, oppgjørssentraler, forvaltere eller andre tilsvarende norske eller utenlandske medhjelpere, vil Stolt eller dets ansatte kun vær ansvarlig for disse medhjelperes handlinger eller unnlatelser dersom Stolt ikke har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet ved utvelgelse av sine medhjelpere. Dersom medhjelpere som nevnt i forrige punktum er benyttet etter ordre eller krav fra kunden påtar Stolt seg intet ansvar for feil eller mislighold fra disse.

Stolt er uansett ikke ansvarlig for skade eller tap som skyldes hindring eller andre forhold utenfor Stolts kontroll, herunder strømbrudd, feil eller brudd i elektroniske databehandlersystemer eller telenett mv, brann, vannskade, streik, lovendringer, myndighetenes pålegg eller lignende omstendigheter. Forbeholdet med hensyn til streik, blokade, boikott og lockout gjelder selv om Stolt selv er gjenstand for eller iverksetter en slik aksjon.

Stolt er ikke ansvarlig for skade som er forårsaket av en norsk eller utenlandsk handelsplass, depotbank, sentral oppbevarer av verdipapir eller andre som utfører liknende tjenester, eller en annen oppdragstaker som Stolt har engasjert med behørig aktsomhet, eller som er anvist av kunden. Det samme gjelder skade som er forårsaket av at ovennevnte organisasjoner eller oppdragstakere er blitt insolvente. Stolt er ikke ansvarlig for skade som blir påført kunden eller en annen part i forbindelse med innskrenking av disposisjonsretter, som kan komme til å bli iverksatt mot Stolt i forbindelse med finansielle instrumenter.

Stolt er ikke ansvarlig for de tilfeller der forsinkelse eller uteblivelse skyldes at penge- eller verdipapiroppgjøret er suspendert eller opphørt som følge av forhold utenfor Stolt kontroll.

Dersom regelverk eller offentlig myndigheter pålegger kunden å være registrert med Legal Entity Identifier (LEI) er det kundens ansvar å anskaffe og opprettholde denne. Kunden skal holde Stolt skadesløs for eventuelle tap, krav og kostnader som Stolt blir påført som følge av at plikten til å anskaffe og opprettholde LEI ikke overholdes.

23. Tilbakeholdelse av skatter mv

 

Ved handel i utenlandske markeder kan Stolt i henhold til lov, forskrift eller skatteavtale være pålagt å holde tilbake beløp tilsvarende ulike former for skatter eller avgifter. Det samme kan gjelde for handel i Norge på vegne av utenlandske kunder.

Der slik tilbakeholdelse skal skje, kan Stolt foreta en foreløpig beregning av det aktuelle beløp og holde dette beløpet tilbake. Når endelig beregning foreligger fra kompetent myndighet, skal eventuelt for mye tilbakeholdt skatt utbetales kunden så snart som mulig. Det vil være kunden som har plikt til å fremskaffe den nødvendige dokumentasjon for dette og for at dokumentasjonen er korrekt.

24. Garantiordning

 

Stolt er medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond i samsvar med gjeldende lovgivning.

Sikringsfondet skal gi dekning for krav som skyldes dets medlemmers manglende evne til å tilbakebetale penger eller levere tilbake finansielle instrumenter som oppbevares, administreres og forvaltes av medlemmene i forbindelse med utøvelse av investeringstjenester og/eller visse tilleggstjenester. Dekning ytes med inntil kroner 200 000.

Sikkerheten dekker ikke krav som stammer fra transaksjoner omfattet av rettskraftig straffedom om hvitvasking av penger eller kunder som har ansvar for eller har dratt fordel av forhold som vedrører Stolt, når slike forhold har forårsaket Stolts økonomiske vanskeligheter eller bidratt til en forverring av Stolts økonomiske situasjon. Sikkerheten dekker heller ikke krav fra finansinstitusjoner, kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper, verdipapirforetak, verdipapirfond og andre foretak for kollektiv forvaltning, pensjonskasser og pensjonsfond, samt fra eventuelle konsernselskaper til Stolt.

25. Tiltak mot hvitvasking av penger

 

Ved etablering av kundeforhold skal kunden gjennom legitimasjonskontroll mv. dokumentere sin identitet, eiere eller reelle rettighetshavere dersom kunden er en juridisk person, angi og dokumentere eventuelle fullmakts- eller representasjonsforhold, samt gi opplysninger om midlenes opprinnelse, formål, tilsiktet art og forventet bruk av kundeforholdet slik at Stolt til enhver tid kan oppfylle sine plikter i henhold til lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv, slik den til enhver tid gjelder.

Kunden er innforstått med at Stolt kan utføre egne undersøkelser av kunden for hvitvaskingsformål.

Kunden er kjent med at Stolt er eller kan være forpliktet til å gi offentlige myndigheter alle relevante opplysninger knyttet til kundeforholdet eller enkelttransaksjoner. Dette kan skje uten at kunden opplyses om at slike opplysninger er gitt. Oppdatert: 18.09.23 11

 

 

26. Opplysningsplikt overfor myndigheter, klageorgan og andre

 

Stolt vil uaktet lovbestemt taushetsplikt gi informasjon om kunden, kundens transaksjoner, innestående på klientkonto og annet til de myndighetsorganer som måtte kreve dette i medhold av gjeldende rett.

Kunder anses å ha samtykket i at opplysninger som er undergitt taushetsplikt også kan gis til de markedsplasser, oppgjørssentraler ol som måtte kreve dette i medhold av lov, forskrift eller andre regler fastsatt for disse organer. Likeledes anses kunden å ha samtykket til at slike opplysninger kan meddeles Finansklagenemda der dette er påkrevd for behandlingen av klagesaker.

27. Endringer

 

Stolt forbeholder seg retten til å endre Forretningsvilkårene. Vesentlige endringer får virkning 14 dager etter det tidspunkt de skriftlig er meddelt kunden. Kunden anses å ha akseptert å motta melding om endringer per e-post dersom kunden har oppgitt e-post adresse til Stolt. Andre endringer trer i kraft fra det tidspunktet de er publisert på Stolts internettside. Endringer vil ikke ha virkning for ordre, handler, transaksjoner mv. som er inngitt eller gjennomført før tidspunktet for meddelelsen av endringene.

Dersom kunden ikke godtar endringen, har kunden rett til å si opp kundeforholdet innen denne tidsperioden, i henhold til disse forretningsvilkårene.

28. Tolking

 

I tilfelle motstrid med lovgivning som kan fravikes ved avtale skal Forretningsvilkårene ha forrang.

I tilfelle der det henvises til lovgivning, andre regler eller disse vilkår skal dette forstås slik disse lover, regler og vilkår til enhver tid gjelder.

29. Kundeklager

 

Kunde kan inngi klage til Stolt. Det bør klart fremgå at det dreier seg om en klage. Stolts retningslinjer for behandling av kundeklager er tilgjengelige på www.stoltkapital.no.

Dersom kunden ikke er tilfreds med klagebehandlingen hos Stolt, kan kunden bringe spørsmål om forståelsen av Forretningsvilkårene og forhold i tilknytning til Stolt inn for Finansklagenemda i samsvar med de etiske normer og behandlingsreglene for saker i henhold til de etiske normer.

Utenlandske kunder, herunder nordmenn hjemmehørende i utlandet, som kan påberope seg lover eller regler som gir beskyttelse mot rettsforfølgelse fra Stolt i relasjon til sine forpliktelser overfor Stolt, fraskriver seg denne rett så langt dette ikke er i direkte strid med de aktuelle lover eller regler.

30. Verneting – lovvalg – tvisteløsning

 

Tvister i forholdet mellom kunden og Stolt, herunder tvister som står i forbindelse med Forretningsvilkårene skal løses etter norsk rett med Sør-Rogaland Tingrett som (ikke-eksklusivt) verneting. Kunder med utenlandsk verneting fraskriver seg enhver eventuell rett til å motsette seg at søksmål som har tilknytning til disse forretningsvilkår fremmes for Sør-Rogaland Tingrett. Kunder med verneting i utlandet kan, uavhengig av overnevnte, saksøkes av Stolt ved slikt verneting dersom Stolt ser behov for dette.

31. Behandling av personopplysninger

 

Stolt ved daglig leder er behandlingsansvarlig for personopplysninger.

Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Formålet med behandling av personopplysninger er gjennomføring av de avtaler som inngås mellom Stolt og kunden, administrasjon, fakturering/oppgjør samt investeringstjenester.

Personopplysninger kan ved lovbestemt opplysningsplikt bli utlevert til offentlige myndigheter.

Kunden kan be om informasjon om hvilken behandling Stolt foretar, og hvilke opplysninger som er registrert. Kunde kan kreve retting av uriktige eller mangelfulle opplysninger, samt kreve sletting av opplysninger når formålet med behandlingen er gjennomført og opplysningene ikke kan brukes/arkiveres til annet formål.

For nærmere informasjon om Stolts behandling av personopplysninger vises det til Stolts personvernerklæring som er tilgjengelig på Stolts hjemmeside.

32. Språk

 

Forretningsvilkårene finnes kun i norsk versjon. Oppdatert: 18.09.23 12