1. Prinsipper 

Stolt skal gjennomføre tilstrekkelige tiltak for å oppnå det best mulige resultat for kunden med hensyn til pris, kostnader, hurtighet, sannsynlighet for gjennomføring og oppgjør, størrelse, art og andre relevante forhold. Dersom kunden har gitt spesifikke instruksjoner om utføringen, skal ordrene formidles i tråd med de forannevnte prinsipper.  

For unoterte produkter er Stolt pliktig til å dokumentere at det er hentet inn markedsdata fra uavhengige tredjeparter for å forsikre seg om at prisen er rimelig. Dette gjøres ved at kurslister for samme periode som handelen er utført lagres i kundens mappe sammen med sluttseddel.

Den relative vekten av faktorene skal bestemmes i samsvar med følgende kriterier: 

  • kundens egenskaper, herunder om kunden er kategorisert som ikke-profesjonell eller profesjonell, 
  • ordrens art, 
  • egenskaper ved de finansielle instrumenter som inngår i ordren, og 
  • egenskaper ved de handelssystemer der ordren kan legges inn. 


Ved handel på vegne av ikke-profesjonell kunder bestemmes det best mulige resultat ut fra det samlede vederlag kunden skal betale i forbindelse med ordrehåndteringen. Ved beregningen av det samlede vederlag skal det tas hensyn til prisen på det finansielle instrumentet og kostnader ved handelen som inkluderer kundens samtlige direkte kostnader i forbindelse med håndteringen, herunder avgifter for bruk av handelssystemet, oppgjørssentraler og verdipapirregistre samt andre kostnader og avgifter til tredjemann som er involvert i utførelsen av ordren. 

Stolt skal se til at de angitte ordreutførere har effektive prosedyrer, systemer og ordninger som sikrer at Stolt kan overholde sine forpliktelser i henhold til ovennevnte. Stolt skal gi hensiktsmessig informasjon om retningslinjene til sine kunder. 

Stolt vektlegger behovet for sikker levering til lavest mulig pris som det grunnleggende prinsipp for ordreformidlingen. 

Foretaket skal la all returkommisjon fra fondsforvaltere uavkortet tilfalle kundens konto. Dette forretningsprinsippet er en forsikring til Foretakets kunder om at vår motivasjon som rådgivere utelukkende er å sikre best mulig forvaltning av deres verdier.  For uavhengig prosjektmegling/ordreformidling der 

Stolt kun formidler en transaksjon mellom to parter kommer hele Foretakets inntekt fra transaksjonshonorar så disse prosjektene er unntatt denne regelen. 

2. Rutine for sluttkunder

 Stolt har utkontraktert denne tjenesten til Huddlestock Investot Services AS (HIS), og følger opp tjenesten ihht rutine om utkontraktering. HIS har etablerte prosedyrer og ordninger som sikrer hurtig, rettferdig og effektiv utførelse av kundeordre, vurdert i forhold til foretakets øvrige kundeordrer. Prosedyrene og ordningene skal legge til rette for utførelse av sammenlignbare kundeordre er i den rekkefølgen de er kommet inn. HIS skal følge følgende retningslinjer for håndtering av kundeordre. 

Ordre i verdipapirfond formidles av den enkelte rådgiver til HIS. HIS formidler ordren videre. Alle blanketter skal ha dato og tidsstempel på.

Ordre i verdipapirfond skal aggregeres og formidles til fondsplattform/forvalter i hht avtalte frister. 

Så snart HIS mottar ordrebekreftelser fra fondsplattform/forvalter skal kjøpte andeler fordeles på de enkelte kunders porteføljer i HIS porteføljesystem Secura. Avstemming av fordelte andeler på enkeltkunder i porteføljesystemet skal foretas fortløpende mot andeler på ordrebekreftelse fra fondsplattfom/forvalter. Avstemming av fordelte andeler dokumenteres og oppbevares. 

Så snart HIS mottar ordrebekreftelser samt oppgjør fra fondsplattform/forvalter skal solgte andeler posters på de enkelte kunders porteføljer i HIS porteføljesystem. Avstemming av mottatt oppgjør for solgte andeler på enkeltkunder i porteføljesystemet foretas fortløpende mot oppgjør på ordrebekreftelse fra fondsplattform/forvalter. Avstemming av solgte andeler dokumenteres og oppbevares

Beholdning av verdipapirfondsandeler oppbevares på kundens vegne hos fondplattform/ fondsforvalter i nominee depot i HIS navn.

Ved forstyrrelser i markedet eller i HIS egne systemer vil rutiner i HIS beredskapsplan tre i kraft. Den enkelte ansatte plikter til enhver tid å ha kjennskap til beredskapsplan og følge dennes instrukser.  

HIS skal forbeholde seg retten til ikke å videreformidle en ordre, dersom ordren ikke gjøres i tråd med gjeldende lov eller forskrift, markedsregler, praksis på verdipapirmarkedet, eller dersom HIS av andre årsaker finner det nødvendig. 

HIS skal omgående informere Stolt om alle vesentlige vanskeligheter som er relevante for korrekt gjennomføring av ordre, når de blir gjort oppmerksomme på vedkommende vanskeligheter. 

Når HIS mottar kundemidler skal midlene umiddelbart plasseres på en felles klientkonto i en bank. Midler på klientkonto i bank holdes adskilt fra HIS egne driftsmidler. Mottatte kundemidler skal umiddelbart registreres i kundens kontantbeholdning tilknyttet kundens portefølje.  Kontantoppgjør i forbindelse med kjøp- og salgsordre gjøres mot kundens kontantbeholdning.  Kundenes samlede kontantbeholdning og transaksjoner avstemmes på daglig basis mot transaksjoner og beholdning på HIS klientkonto i bank. Avstemmingen dokumenters og oppbevares.  

Når HIS mottar ordre om enkelttrekk eller utbetaling til fra sluttkunde skal oppgitt bankkonto sjekkes mot KAR. Kontroll i KAR utføres mot kundens personnummer/org nr. Dersom avvik på kontroll skal kontantoppgjør ikke utføres. 

3.Rutine for porteføljeforvaltning 

Ved utførelsen av en ordre, skal Stolt ta alle rimelige steg for å oppnå best mulig resultat for andelseierne.

Beste utførelse 

Beste utførelse tar i betraktning pris, kostnader, hurtighet, sannsynlighet for gjennomføring og oppgjør, størrelse, art og andre relevante forhold ved handelen. 

Omsetningssted 

Omsetningssted betyr et regulert marked, et multilateralt handelssystem (MTF), et selskap som systematisk internhandler, eller en kursstiller eller annen enhet som tilfører likviditet eller et foretak som utfører en tilsvarende funksjon i en tredjestat for de funksjonene som utføres av noen av de forannevnte. 

Beste utførelse 

Kravet til beste utførelse består av to elementer: 1) hvordan handelen skal utføres og 2) hvor handelen skal utføres. Under det første punktet vurderer man f.eks. om handelen skal legges inn i et elektronisk handelssystem eller om man skal gjennomføre handelen via en fysisk megler.  Når man har valgt ordreform skal man deretter velge hvilken megler, handelssystem, plattform etc. som skal brukes for å sikre verdipapirfondet det beste resultatet ved handelen. 

Vurdering av beste resultat ved utførelse av investeringsbeslutninger 

Den daglige forvaltningen av fondene utføres av porteføljeforvaltere. Når porteføljeforvalterne skal utføre en transaksjon på vegne av fondet skal de søke å oppnå beste resultat ved handelen. Porteføljeforvalter skal i den forbindelse legge vekt på pris, kostnader, hurtighet, sannsynlighet for gjennomføring og oppgjør, størrelse, art og andre relevante forhold ved handelen.

Ved avgjørelsen av hvilke av disse forhold det skal legges mest vekt på, skal det tas hensyn til verdipapirfondets mål, investeringsstrategi, risikoprofil og ordrens art, egenskaper ved de aktuelle finansielle instrumentene og egenskaper ved de aktuelle omsetningsstedene som benyttes. Vurderingen vil være sammensatt og situasjonsbestemt. Generelt vil Stolt legge mest vekt på: 

  • Pris 
  • Kostnader 
  • Egenskaper ved det enkelte omsetningsstedet 
  • Egenskaper ved det enkelte finansielle instrumentet 
  • Mulighet til å få utført handelen innen rimelig tid 

Vurdering av beste resultat ved plassering av ordre hos tredjeparter 

Når Stolt har besluttet å gjøre en investering på vegne av Stolt Explorer må ordren utføres. Dette gjøres gjennom megler. Stolt skal ved valg av megler opptre i beste interesse til verdipapirfondet og skal søke å oppnå et best mulig resultat for verdipapirfondene. Porteføljeforvalter i Stolt har ikke direkte markedstilgang. 

Utvelgelse av meglere til godkjenning skal gjøres basert på følgende vurderinger: 

  • Effektiv gjennomføring av transaksjoner 
  • Kredittrating 
  • Betalingsdyktighet og -vilje
  • Ryddig og etisk fremferd 
  • Vilkår i avtale med megler
  • Pris